رسید اسکندر رومی بجائی


طلب می کرد از آنجا آشنائی

که تا چیزی ز حکمت یاد گیرد


ز شاگردی یکی استاد گیرد

رهت علمست اگر شاه جهانی


تو ذوالقرنین گردی گر بدانی

بدو گفتند اینجا هست مردی


که در دین نیست او را هم نبردی

گروهی مردمش دیوانه خوانند


گروهی کامل و مردانه دانند

وطن گه بر در دروازه دارد


به عزلت در جهان آوازه دارد

سکندر کس فرستاد و بخواندش


کسی کانجا شد القصه براندش

بدو گفتا رسول شه که برخیز


ملک می خواندت منشین و مستیز

اجابت کن چه گر بر تو گرانست


که ذوالقرنین سلطان جهانست

زبان بگشاد آن مرد یگانه


که من آزادم از شاه زمانه

که آن کس را که شاهت بندهٔ اوست


خداوندش منم کی دارمش دوست

شهت از بندگان بندهٔ ماست


نباید رفت پیش او مرا راست

رسول آمد بداد ازمرد پیغام


بخشم آمد ازو شاه نکونام

پس آنگه گفت یا دیوانه مردیست


و یا از جاهلی بیگاه مردیست

چو من هم بنده ام حق را و هم دوست


که گوید حق تعالی بندهٔ اوست

نیارد خواند نه شاه و نه درویش


مرا از بندگان بندهٔ خویش

بر او رفت و کرد آنگه سلامش


جوابی داد درخورد مقامش

شهش گفتا چرا گر کاردانی


مرا از بندگان بنده خوانی

جوابش داد مرد و گفت ای شاه


بزیر پای کردی عالمی راه

که تا بر آب حیوان دست یابی


نمیری زندگی پیوست یابی

کنون این را امل گویند ای شاه


ترا چون بندگان افکنده در راه

بهم آوردهٔ صد دست لشگر


که تا مالک شوی بر هفت کشور

کنون این حرص باشد گر بدانی


که او را بندهٔ بسته میانی

چو در حرص و امل افکندهٔ تن


خداوند تو آمد بندهٔ من

چو از حرص و امل درنده باشی


به پیش بندهٔ من بنده باشی

امل چون شاخ زد جاوید امان خواست


ز تو آب حیات از بهر آن خواست

ولی حرصت جهان می خواست ازتو


سپه چندین ازان می خواست از تو

کسی کو طالب جان و جهانست


اگر جان و جهانش نیست زانست

چو برجان و جهان خویش لرزی


بر جان و جهان پس هیچ نرزی

جهان و جان ترا بس جاودانی


چو تو نه مرد این جان وجهانی

زدو چشم سکندر خون روان شد


دلش می گفت ازین غم خون توان شد

سکندر گفت او دیوانهٔ نیست


که عاقل تر ازو فرزانهٔ نیست

بسا راحت که آمد زو بروحم


تمامست از سفر این یک فتوحم

ز بیم مرگ آب زندگانی


سکندر جست و مرد اندر جوانی

چه پرسی قصهٔ سد سکندر


توئی هم سد خویش از خویش بگذر

وجود تو ترا سدیست در پیش


تو پیوسته دران سد مانده در خویش

توئی در سد خود یاجوج و ماجوج


که طوق گردنت سدیست چون عوج

تو گر برگیری از پیش این تتق را


چو عوج بن عنق طوق عنق را

اگر آزاد کردی گردن خویش


برستی زین همه غم خوردن خویش

وگرنه صد هزاران پرده بینی


درون پرده جان مرده بینی

وگر خواهی کز آتش بگذری تو


بآتش گاه دنیا ننگری تو

اگر موئی خیانت کرده باشی


بکوهی آتشین در پرده باشی

چو بر آتش گذشتن عین راهست


چه پرسی گر سیاوش بی گناهست

ترا گر حق محابا می نکردی


بیک نفست تقاضا می نکردی

نگونساری مردم از محاباست


محابا گر نبودی کژ شدی راست

ترا چندین بلا در پیش آخر


چه می خواهی بگو از خویش آخر

جهانی خصم گرد آوردهٔ تو


بترس از مرگ آخر مردهٔ تو